כיצד לשלב את כל טכניקות ה   NLP

6

מעשה באישה שהתחתנה עם חמותה

הטוב שבסוסים צריך לרסן, והפיקח שבאנשים צריך לעצה. - ר' מנחם המאירי.

שנתיים שלמות עברו עד שהכלה הצעירה הצליחה למצוא את בן הזוג המיוחל שלה. אכזבות ותסכולים רבים עברו עליה בחיפוש בן הזוג המתאים. כמה פעמים התארגנה והתכוננה לקראת הצעה חדשה שהגיעה אליה, אך בכל פעם מחדש התאכזבה. זה לא מה שהיא חיפשה. בסופו של דבר הסבלנות השתלמה. בן הזוג המיוחד והמתאים ביותר שיכלה לחשוב עליו מצא חן בעיניה והיא בעיניו והם החליטו להקים בית ביחד ולהתחתן.

התקופה הטרייה של הנישואים הייתה מלווה ברגשות עזים של שמחה והתלהבות. הרגשה של שלמות ומציאת החצי השני מילאו את ליבה. אך השמחה לא ארכה זמן רב. ככל שעברו הימים היא הכירה את האופי הנוקשה והביקורתי של חמותה. הכלה החלה להרגיש נרדפת כיוון שעל כל צעד ושעל שהיא עשתה או חשבה לעשות היא קיבלה ביקורת צוננת שכיבתה את ההתלהבות הגדולה וההתרגשות, לה זכתה בתחילת נישואיה.

היא שיתפה את בעלה הטרי בהרגשתה ומחשבותיה. הוא הביע צער וגילה הבנה, אולם לא היה ביכולתו להועיל רבות כיון שידיו היו כבולות. הוא מעריך את אשתו החדשה אבל קשור בחבלי עבותות לאימו. תחושת התסכול שלה הלכה וגברה כיוון שלא מצאה פתרון לבעיה שלה. עם הזמן וריבוי החוויות המצערות בקרבת חמותה היא החלה להרגיש רגשות קשים של שנאה כלפיה. אפילו רק המראה של חמותה היה מעורר בה צער. גם בימים שחמותה לא ביקרה אותה היא הייתה בצער.

מה עושים?

מכירים את ההרגשה הנוראה הזו? גם עליכם עברה תקופה דומה לזאת של הכלה הצעירה? מה עשיתם? כיצד הגבתם?

האם שתקתם והפנמתם? האם המשכתם לסבול בשקט ולבכות בלילה? האם תקפתם בחזרה? מה היו ההשלכות של ההרגשות הכואבות הללו לטווח הארוך? האם הן הזיקו לנישואין? האם הן גרמו לפירוק הנישואין? האם הן שייכות רק בנישואין? אולי עברה עליכם חוויה דומה במקום העבודה שלכם? אם זכיתם במנהל קשוח וכעסן הנוהג לשפוך חמתו על עובדיו ולא מעריך ומכבד אותם, אתם חווים את אותן החוויות. הזיכרונות מאותן ביקורות קשות קורעות את לבבכם. בכל פעם שאתם רק רואים את פרצופו של המנהל צפים ועולים כל הרגשות השליליים שהוא עורר בכם בעבר.

מה ניתן לעשות במקרה מהסוג הזה? האם יש פתרון למצב הכואב הזה?

"בלבו של כל חורף מפרפר האביב. מאחורי המסך הכבד של הלילה ממתין חיוכו של השחר"

אל תמציא את הגלגל השתמש בו.

בני האדם יגיבו בצורה שונה לאותו מקרה. לכלה אחת זה יכאב יותר ולכלה אחרת זה יכאב פחות. יהיו מקרים שנמצא בהם כלות היודעות להסתדר מצוין עם החמות. על פי העיקרון האומר ש"כל מעשינו והתנהגותנו הם דפוסים אותם למדנו מתישהו" אנחנו יכולים להבין את עצמנו, מדוע אנו בוחרים בסוג תגובה מסוים ולא אחר. זהו ההבדל בין בני האדם. סוגי התגובות השונים שנובעים מעולמות פנימיים שונים.

כשם שלמדנו להגיב בשתיקה והבלגה נוכל גם כן ללמוד לשמור על זכויותינו מבלי לפגוע בזכויות האדם איתו אנו מתעמתים. זוכרים את המחקר על שליטה עצמית? חשיפה למשך מספר דקות לדמות המראה לנו כיצד להתנהג יכולה לגרום לנו לסגל לעצמנו דפוס התנהגות חדש. זוהי דרך אחת להתמודד עם הבעיה. לעשות דיגום, או MODELING בשפת השיטה. למצוא מודל לחיקוי שימחיש לנו מה עלינו לעשות במקרה שאדם אחר לא מפסיק לבקר אותנו.

העימות החדש גרם הקלה על הכלה הטרייה בכך שהביקורת נחלשה וכמעט נעלמה לגמרי. כשהיא למדה מה עליה לעשות על מנת לשדר ולהעביר בצורה חדה וברורה מה הן זכויותיה ומה הם הדברים בהם לא תתפשר, בצורה מכובדת ולא פוגענית, בצד השני הבינה החמה שהיא מזיקה, פוגעת ועליה להתנהג אחרת אם ברצונה להמשיך ולחיות בחברת בני משפחתה בצורה שמחה ומשותפת.

שריטת הדיסק

אמנם ישנם דברים שלא יוצאים מזיכרונה. בכל פעם שהיא נזכרת באותן צעקות ובכל אותן מילים פוגעניות שהיא קיבלה מחמותה היא מתמלאת כעס, עוינות ועצב עמוק מאוד. כעת נוצרה לה בעיה חדשה. היא חשבה שאם חמותה תפסיק לצער אותה היא תסיים עם כל הרגשות השליליים במערכת היחסים הזאת. כעת מה עליה לעשות? מה ניתן לעשות?

כיון שהדמיון הוא כעין חוש נוסף באדם ואותם מעגלים עצביים המשמשים את חמשת החושים משמשים גם את הזיכרון והדמיון של האדם, בכוח הדמיון לעורר בנו רגשות על ידי שהוא מעלה את אותם זיכרונות שלעולם לא נעלמים - אלא שוכנים עמוק במוחו של האדם. כל הצפה חדשה של זיכרון שהכאיב לה בעבר מעורר בכלה הטרייה את אותו הכאב. אך כשם שבא, כך הוא יכול ללכת. ביכולתו של האדם לשכתב את ההיסטוריה שלו. הוא יכול לקחת זיכרון שנהג להכאיב לו בכל פעם שניזכר בו לדלל ולהחליש את עוצמת הרגש שהוא מעורר ואפילו להעלים את הרגש השלילי לגמרי.

הטכניקה הזאת נקראת "דפוס הערבול" או ה"מחיקה" וגם "שריטת הדיסק". השלבים של הטכניקה הם: להיזכר באירוע המכאיב שהוא בסופו של דבר תמונה או סרט בראש שלנו ולאחר מכן לשנות ביוזמתנו את האירוע בצורה כזאת שהוא לא מעורר בנו רגשות של צער אלא רגשות אחרים של צחוק ואפילו שמחה. כיון שהמוח של האדם אינו מבדיל בין דמיון לבין מציאות התרגיל הזה מאפשר לנו גישה ישירה לאותם זיכרונות השוכנים במוח שלנו ולשנות אותם בעזרתו של כוח הדמיון.

אם הכלה הטרייה הזו תיקח את אותם רגעים שתמיד כשהיא נזכרת בהם מכאיבים לה ותהפוך אותם לסרט מצויר ומצחיק במוחה ותשתמש בצורה מקורית ויצירתית כדי לעשות את זה ותעשה את הזה במהירות, היא תחליש את עוצמת הרגש מאותה תמונה, ואפילו תצליח להעלים ולשנות את הרגש. הכלל הוא - לעשות את זה במהירות ובהגזמה.

להשתולל עם הסרט הזה במוח. לשנות לו את המאפיינים. אפשר להקטין את התמונה. אפשר להפוך אותה לצבעונית.

אפשר להוסיף תמונות, דמויות משעשעות, או צלילים שלא היו באמת אך הם גורמים לנו להרגשת בטחון או שמחה והתלהבות. זה יכול להיות שיר שמח או שיר מצחיק או שיר מרגש או שיר מרקיד.

המוח שלנו לא יוכל לשדר שוב פעם את התמונה הזאת בהקשר הישן שלה. מהיום והלאה התמונה הזאת תשדר לנו דבר חדש. אם נזכר באותה תמונה אנו עשויים לצחוק. כך ניתן במהירות ובקלות להחליש זיכרונות מכאיבים מהעבר.

אם מישהו פגע בכם פעם, או העליב אתכם, או הכעיס אתכם מאוד, ובכל פעם שאתם נזכרים בזה הרגש עולה וצף מחדש, תוכלו להשתמש בדפוס הערבול כדי להחליש את הרגש ולהחליפו בחדש. כך איכות החיים שלכם תישמר ולא תיפגע וכך תוכלו בע"ה להיות שליטים ולהנהיג את עצמכם ואת רגשותיכם.

עוגנים

הכלה הטרייה למדה כיצד לעמוד על זכויותיה. היא למדה כיצד להביע את עצמה מבלי לפגוע בצד השני ולגרום להם להבין מה היא העמדה שלה ושהיא מתכוונת לעמוד על כך. היא למדה כיצד עושים את זה על ידי דיגום ממישהי שיודעת איך עושים את זה ומבצעת את זה בתמידות ובקלות.

הכלה הטרייה למדה כיצד לקחת זיכרון מכאיב מהעבר שלה ולדלל את עוצמת הרגש על ידי שריטת הדיסק שרץ

ועובד בראשה. היא למדה לשנות את מאפייני התמונה החזותיים והשמיעתיים. אם עושים את זה במהירות ובהגזמה ויצירתיות זה נותן משמעות אחרת לתמונה והיא מפסיקה להצית בנו את הרגשות השליליים שהיו עולים וצפים ממנה.

האם זה מספיק? האם הכלה יכולה כעת להמשיך בחייה? מה חסר לה? היא למדה להתבטאות, היא למדה להתמודד עם הזיכרונות שלה. דבר אחד עדיין מציק לה. בכל פעם שהיא רואה את חמותה או שומעת את קולה היא מרגישה הרגשת כעס וטינה והיא לא מבינה למה. הרי חמותה כבר איננה מציקה לה. היא כבר מזמן חדלה מלבקר אותה ובכל זאת היא מעוררת בה הרגשות של שנאה וטינה בכל פעם שהיא רואה אותה.

המצב הזה נקרא התניה. בזמן שגירוי מסוים מתקשר במוחנו לרגש כלשהו. בכל פעם שהגירוי הזה יחזור על עצמו התגובה שלנו תתעורר מחדש. בכל פעם שהחמה הייתה מבקרת ומתלוננת היא עוררה בכל נפשה של הצעירה רגשות שליליים של שנאה וכעס ומאז היא נקשרה במוחה כאחת שמעוררת את אותן הרגשות. כיון שנפש האדם עושה הכל כדי להגן על האדם, אפילו דברים לא הגיוניים, המוח למד שהגירוי הזה מאיים ומזיק ולכן הוא מעורר באדם רגשות שליליים גם מבלי להיות מותקף, כיון שהוא כבר מכיר את הגירוי הזה. הוא מזהיר את האדם מראש, שיזהר, כיוון שמחכה לו כאב.

ישנם מצבים בחיים שהיכולת של המוח להתנות מצבים שונים היא מצילת חיים אך לא כך המקרה עם החמה והכלה הטרייה. לאחר שהן התפייסו היא עדיין חשה רגשות שליליים בקרבתה. המוח רגיל היה לחוות הרגשות קשות בקרבתה וקישר אותה לרגשות שליליים. מעכשיו היא משדרת רגשות שליליים באופן אוטומטי.

מה ניתן לעשות? כיצד תיפטר הכלה מאותם רגשות קשים ושליליים?

לשיטת ה-NLP יש טכניקה הנקראת  - "עוגנים". בעצם זו התניה. היכולת לקשר רגש מסוים לכל גירוי שניתן לקלוט דרך החושים. זו יכולה להיות תמונה מסוימת שאנו נקלוט דרך החושים או צליל שנקלוט דרך חוש השמיעה. זוכרים את העיקרון שהזכרנו מספר פעמים? האדם הוא יצור לומד. האדם היא לא ההתנהגות שלו. כל מה שהוא סיגל לעצמו ביוזמתו או לא ביוזמתו הוא יכול להיפטר ממנו במידה וזה מזיק לו! ללמידה של דפוס התנהגות ישנה דרך. כשמבינים כיצד זה מתרחש ניתן ליצור לימוד כזה ביוזמה. הלימוד שאנו זקוקים ללמוד כרגע הוא היכולת להתנות או לעגן רגש מסוים לגירוי כלשהו. חשוב לציין שישנם מספר דרכים לעשות את זה, אמנם השורה התחתונה היא אחת: לתת משמעות חדשה לאירוע ולקשר לאירוע רגש חיובי.

ישנם מספר שלבים ליצירת עוגן:

השלב הראשון הוא להיכנס למצב רוח מרומם. לעורר רגש חיובי כלשהו. הדרך הטובה ביותר היא לחקות במחשבה, דיבור ומעשה את הדמות שנראית וחשה כזה רגש. ברוב המקרים אמורים להיזכר באירוע משמח. המטרה היא אחת:

על ידי ההיזכרות האדם יחוש שוב את הרגש ולשם פנינו מועדות. אמנם לדמיין זו לא פעולה קלה לכל אחד ובמיוחד למי שלא מנוסה בזה, ועוד יותר למי שמנסה לעשות את זה לבד. לכן תמיד ניתן להשתמש בכוחו של הגוף כדי לעורר רגש.

כשאנו נמצאים בשיא ההרגשה של אותו רגש עוצמתי עלינו לראות או לשמוע או לבצע את הגירוי שאותו אנו רוצים לקשר לרגש הזה. בדיוק כמו שהפרצוף של החמות נקשר במוח לרגש של שנאה ועוינות, כך אנו יכולים כעת ברגש עוצמתי חיובי לדמיין את פרצופה של החמות, פעמים רבות, ואז הקישור יתבצע.

חשוב מאוד להקפיד על עוצמת הרגש. התניה או עיגון שתיעשה בזמן שהרגש לא בעוצמה תהיה חלשה מאוד, ספק אם יתרחש הקשר בין הגירוי לרגש. דבר שני, יש לעשות את זה פעמים רבות עד שזה נקשר.

אם הביצוע יהיה איכותי, הרי שכעת בכל פעם שהכלה תפגוש בחמות, היא תחוש רגשות ניטראליים או חיוביים. היא למדה לבצע קישור נוירולוגי חדש במוח. תוכלו להשתמש בטכניקה הזאת בכל הזדמנות שתחושו שמתעוררות בכם הרגשות שונות מאוד שליליות ופוגמות באיכות החיים שלכם. כך בע"ה תוכלו לשמור על הרבה מאוד מערכות יחסים תקינות שלא תיפגמנה ולא תינזקנה. כך גם תוכלו לשמור על מקום העבודה שלכם במידה ומתעוררים בכם רגשות שליליים באותו מקום.

סיכום

לשיטת ה-NLP יש קצת יותר מארבעים שנה של חשיפה. למרות הזמן הקצר הזה יחסית, השיטה צברה תאוצה והיא כעת נלמדת במקומות רבים ברחבי העולם. היא נכנסה להרבה מאוד תחומים - מעולם העסקים ועד עולם הספורט. כל מי שרוצה לשפר את הישגיו לומד ומשתמש בשיטה הזאת או בעקרונותיה. אמנם היא לא השיטה היחידה ויש מספר שיטות לא פחות טובות, ובכל זאת יש לה מעמד מאוד מכובד וקצב גדילה אדיר.

אחד הדברים המושכים בה יותר ומבדילים אותה משיטות אחרות, הוא הפתרון המהיר. היכולת לערוך שינוי בצורה מהירה יחסית. דבר נוסף הנותן לשיטה יתרון גדול הוא עקרונותיה האוניברסאליים שנגזרת מהם ההכרה בגדלות האדם מחד, ובאנושיותו מאידך. האמונה שהאדם הוא טוב. האמונה שתמיד ניתן לשנות. האמונה שבאדם ישנם את כל הכוחות שהוא צריך. האמונה שניתן ללמוד ולסגל כל דפוס התנהגות בס"ד.

לא הקפנו כאן את כל השיטה אלא בעיקר את עקרונותיה. חשוב להדגיש שברמה הביצועית ישנם דברים נוספים שניתן ללמוד בקורסים השונים והמקיפים של שיטת ה-NLP. סקרנו כאן את מהותה של השיטה והסברנו שהיא השפה למוח האדם, לכוחות נפשו. למדנו את העקרונות שקיבצו שני החוקרים שפיתחו את השיטה, ולאחר מכן המחשנו בדוגמה קטנה כיצד ניתן והיכן אפשר להשתמש וליישם את הטכניקות העוצמתיות של השיטה. נקטנו בשלוש דוגמאות: דיגום, שריטת הדיסק ועוגנים.

האירועים והמקומות בהם אפשר להשתמש בשלוש הטכניקות הללו הם רבים מאוד וכמעט בלתי מוגבלים. בחיי משפחה וחברה ניתן להשתמש בהם, וכן גם בחיים המקצועיים ובחיים האישיים בין האדם לעצמו גם ניתן להשתמש בהם.

בעזרת השיטה הזאת האדם נוטל את השליטה על חייו ומנהל את חוויותיו מהעבר מההווה ולעתיד.